Digitaalisen markkinoinnin termit

Mikä mikäkin on?


Avatar


Hahmo, joka edustaa käyttäjää verkkomaailmassa.  Toisinaan myös synonyymi profiilikuvalle.


Avoin sisällöntuotanto

Kollektiivinen sisällöntuotanto, johon kaikilla aiheesta kiinnostuneilla on mahdollisuus osallistua.

Blogi


Sivusto joka koostuu artikkeleista tai kirjoitelmista, jotka ovat usein vapaamuotoisia tai henkilökohtaisia. Kirjoitukset on tapana listata usein aikajärjestyksessä.

CPA eli Cost Per Action


CPA on verkkomainonnan hinnoittelumalli, jossa maksetaa tietty hinta toteutuneesta tavoitteesta, kuten tuotteen tilaus, yhteydenottopyyntö, uutiskirjeen tilaus tai rekisteröityminen palveluun.

CPC eli Cost Per Click


CPC, eli hinta per mainoksen klikkaus. on verkkomainonnan hinnoittelumalli, jota käytetään hakukonemarkkinoinnissa ja muussa internet-markkinoinnissa. CPC tarkoittaa että mainostaja maksaa tietyn hinnan klikkauksesta, joka tuo sivulle kävijän.

CPM eli Cost Per Mille


CPM, joka tunnetaan myös nimellä CPT (Cost Per Thousand), on verkkomainonnassa käytettävä hinnoittelumalli, jossa maksetaan tietty hinta per tuhat mainosnäyttöä. Usein verkkomedioiden tarjoamat isommat mainospaikat ovat hinnoiteltu CPM-mallilla.

Community manager, yhteistömanageri


Henkilö, jonka vastuulla on synnyttää, ylläpitää, hallinoida ja kehittää sosiaalisen yhteisön toimintaa.

Fanisivu


Juurtunut nimitys Facebookin yrityssivulle. Nimitys juontaa juurensa ajalta, jolloin "tykkäämisestä" käytettiin nimeä "fanitus".

Feed, feedi, fiidi


Päivitettävän tiedon välitystapa, joka mahdollistaa päivitettävän tiedon tilaamisen ja seuraamisen.

Google AdWords -laatupisteet


Laatupisteet vaikuttavat Adwords-mainonnan tehokkuuteen ja klikkihintoihin.

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)


Hakukoneoptimointi tarkoittaa löydettävyyden hallintaa hakukoneissa. Hakukoneoptimointi on prosessi, jossa verkkopalvelu suunnitellaan niin, että sen löydettävyys hakukoneissa olisi mahdollisimman hyvä.


Hash, hashtag, hashtagi,
häsä, hästägi


Twitterissä käytettävä tunniste, joka koostuu #-merkistä ja sitä seuraavasta avainsanasta. Mahdollistaa aihepiiriin liittyvien viestien kokoamisen yhdeksi kokonaisuudeksi.


Keskustelufoorumi,
keskustelupalsta


Keskustelufoorumi on alusta, jolla kävijä pääsee itse aloittamaan uuden keskustelun tai jatkamaan keskustelua muiden aloittamista keskusteluista.


Konversio-optimointi

Konversio-optimoinnin tavoitteena on tuottaa enemmän liikevaihtoa ja tulosta samalla kävijämäärällä. 


Linkittäminen


Eri sisältöjen ja henkilöiden yhdistäminen toisiinsa esimerkiksi tekstin tai kuvan avulla käyttäen hyperlinkkiä.

Pinnaus, pinnata


Pinnaus liittyy Pinterest-yhteisöpalveluun. Pinnaamalla lisätään kuvia omaan Pinterest-profiiliin. Pinnaamista helpottaa selaimelle ladattava "Pin ti"-painike.

Sisältömarkkinointi


Asiakassuhteeseen tähtäävä käyttäjälle lisäarvoa tuovan materiaalin tuottaminen tai jakaminen.

Sosiaalinen media

Verkossa oleva palvelukokonaisuus, jossa käyttäjillä on mahdollisuus kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa.

Web-analytiikka


Web-analytiikka tarkoittaa verkkosivuston kävijätietojen hyödyntämistä. Web-analytiikan avulla voidaan kehittää verkkopalvelua ja verkkomainontaa. Web-analyytikkaan voidaan käyttää ohjelmistoja, jotka perustuvat joko sivulle asennettavaan JavaScript-koodiin tai palvelimen lokitiedostoon.


Viraali l. viral


Viruksenomaisesti ihmiseltä ihmiselle leviävä viestiä tai sisältö verkossa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti